Пізнавально –розважальна гра. 8 клас.
Мета:
- Поглибити та узагальнити знання учнів про козаків, гетьманів України, події, які відбувалися в Україні в ХУ – ХУІІ століттях;
- розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати інтерес до вивчення історії України;
- сприяти активізації пізнавальних інтересів, навичок між особистісного спілкування.
Хід гри
Гейм І
„Далі, далі...”
(За хвилину кожна команда повинна набрати найбільшу кількість правильних відповідей)
Запитання до першої команди
- Слово „козак” у перекладі зі східних мов означає:
(вільна озброєна людина)
- Список козаків, узятих на королівську службу
(реєстр)
- Він побудував замок на острові Хортиця, заснував першу Запорізьку Січ
(Дмитро Вишневецький)
- Перша згадка про козаків
(1489)
- Найпопулярніший танець, що виник на Січі
(гопак)
- Символ влади військового писаря
(срібний каламар)
- Цей музичний інструмент використовували для скликання козаків на ради
(літаври)
- Спеціальний пристрій з дерев’яних щитів на колесах або полозах з отворами для рушниць і гармат
(гуляй-городи)
- Найбільш відомий невільницький ринок у Криму
(Кафа)
- Друге ім.’я Богдана Хмельницького
(Зиновій)
- Фортеця над Дніпром, збудована польським урядом
(Кодак)
- Суттєва речова визначальна ознака, показник влади
(атрибут)
- В перекладі з німецької мови слово „гетьман” означає
(старший, гловний)
- Людина, яка гаряче любить свою Батьківщину
(патріот)
- У цей рік Хмельницького обрано гетьманом
(січень 1648)
- Містечко на Поділлі, поблизу якого польські війська у вересні 1648 року були вщент розбиті армією Богдана Хмельцького
(Пилявці)
- Військовий підрозділ, складова частина полку
(сотня)
- Прапороносець, людина, яка охороняла великий полковий і малий прапори
(хорунжий)
- Зброя, яку ставили на козацькій могилі
(спис)
- На козацькій печатці зображено
(козак з мушкетом на лівому плечі та шаблею при боці)
- Її вважали покровителькою та заступницею Січі та козаків
(Пресвята Богородиця Покрова)
- Ця українська дівчина стала дружиною турецького султана
(Настя Лісовська – Роксолана)
- Кому належала влада на Січі?
( Загальній раді)
Запитання до другої команди
- Людина, що очолювала збройний загін козаків
(отаман)
- Козацькі відзнаки, символи влади
(клейноди)
- У цей рік була заснована перша Запорізька Січ Дмитром Вишневецьким
(1556)
- Хлопчик-підліток, який потрапляв на Січ з батьком або з якимось іншим родичем і оволодівав там військовим мистецтвом
(джура)
- Найоригінальніший і найпопулярніший серед козаків бойовий порядок
(табір)
- Символ гетьманської влади
(булава)
- Так українці називали поляків
(ляхи)
- Місто, біля якого козаки здобули першу перемогу над поляками
(Жовті Води)
- Так в історичних джерелах нерідко називали південні райони Київського та Брацлавського воєводств, що межували із землями Запорізької Січі
(Волость)
- Бойовий прапор у військових підрозділах українського козацтва
(корогва, хоругва)
- Козацький човен
(чайка)
- У цей рік почалась Національно-визвольна війна під проводом Хмельницького
(січень 1648р.)
- Військові частини, що складали козацьку армію
(полки)
- Столицею та гетьманською резиденцією за часів правління Хмельницького було місто
(Чигирин)
- Якого був стяг у Запорозької Січі?
( Малиновий)
- Героїня народної думи, яка, перебуваючи в турецькій неволі, врятувала полонених козаків
(Маруся Богуславка)
- Місто за Дністром, де було розбито турків у 1621 році
(Хотин)
- Центральне укріплення поселення козаків, де перебувала козацька влада
(Запорізька Січ)
- Як приймалися рішення на загальній козацької раді козаками?
( Вигуками і підкиданням шапок)
- Гетьман реєстрових козаків, який неодноразово здійснював успішні походи у Крим і Туреччину
(Петро Сагайдачний)
- Ім’я козака, який втілював народне уявлення про героїв
(козак Мамай)
- У цей рік Кодацька фортеця була зруйнована козаками на чолі з Іваном Сулимою
(1635)
23. Як називалися козацькі човни?
( Чайки)
Гейм ІІ
„Заморочки із бочки”
(Упізнай історичну особу або подію за описом)
1.Якому гетьману дав таку характеристику венеціанський дипломат А.Віміні: „Зросту він швидше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови, його мова й спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом, у поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але з другого боку, підтримує „серед них дисципліну суворими стягненнями”.
(Богдан Хмельницький)
2.Деякі діячі залишили помітний слід в історії, за це вони одержали незвичайні імена. Ваша задача назвати історичного діяча, якого стосується дане прізвисько , і з’ясувати , за що він його дістав.
Всесвітній павук.
( французький король Людовік ХІ. Проводив політику зміцнення королівської влади в період централізації держави. Плів, як павук павутину, інтриги, заманюючи до своєї сітки і знищуючи супротивників.)
3. Крилатий виріз. Купці везли товар на ринок. Раптом зламалося колесо воза, і все, що було на ньому , впало на землю. Купці розвели руками і з сумом вигукнули: «…» ( « Що звозу упало, те пропало». Ця приказка виникла в Середні віки, коли земля й усе, що знаходилося на ній, належало феодалові. Якщо падав товар з воза, він безповоротно ставав власністю володаря землі.)
4. Деякі діячі залишили помітний слід в історії, за це вони одержали незвичайні імена. Ваша задача назвати історичного діяча, якого стосується дане прізвисько , і з’ясувати , за що він його дістав.
Батько історії
( Геродот. Давньогрецький учений, історик. Багато подорожував. Його праці містять великий географічний, етнографічний та історичний матеріал)
5. У кожного народу є свої свята, але серед них завжди є найголовніше. Яке свято було найголовнішим для нашого народу?
( Великдень, або Свята Пасха)
6. Про яку подію йдеться у поемі Т. Г. Шевченка «Тарасова ніч»?
Обізвавсь Тарас Трясило
Віру рятувати
Та й дав ляхам знати!
Обізвався пан Трясило:
«А й годі журиться!
А ходім лиш, пани-брати
З поляками битися!»
(15 травня 1630р. — повстання Тараса Федоровича)
7. Хто ця легендарна історична особа, оспівана народом?
...Цар турецький к ньому присилає,
Байду к собі підмовляє:
«Ой ти, Байдо, та славнесенький,
Будь мені лицар та вірнесенький,
Візьми в мене царівночку,
Будеш паном на всю Вкраїночку».
(Дмитро Байда-Вишневецький)
8. Крилатий виріз
За давніх часів, коли основна маса населення, будучи неписьменною, не могла робити пам'ятних записів, багато князівських і боярських слуг, що вели облік того, що надійшло від населення панові, носили при собі спеціальні дощечки, на яких робили всілякі замітки — зарубки. Назва цих дощечок і стала складовою частиною виразу. Вживається в значенні «дуже міцно запам'ятати».
(«Зарубати на носі»)
9.Крилатий виріз
Прохач у царській Росії, коли звертався в установу або суд, то робив підношення для прискорення розгляду справ. Якщо його «подарунок» не приймали, то він ішов зі своїм підношенням назад. Означає «піти ні з чим, нічого не домогтися».
(«Залишитися з носом»)
10.Кому належать наступний афоризм?
«Хто до нас з мечем прийде — від меча і загине».
(Так сказав Олександр Невський, довідавшись, що наступає ворог. Це перефразування євангельського вислову: «Ті, хто взяли меча, з мечем загинуть».)
11.Кому належать наступний афоризм?
«Дивись у корінь!» «Одного разу збрехавши, хто тобі повірить?» «Вік живи — вік учися!»
(Так казав Козьма Прутков.)
12. Про якого гетьмана йде мова у вірші Саковича, якій було надруковано в друкарні Києвсько-Печерської лаври.
На безсмертну заслужив славу , наш гетьмане!
Ні, вона у забутті, певно, не постане;
Поки Дністер і Дніпро многорибні плинуть.
Поти справи всі твої славно будуть линуть.
Не впадеш у глибину безличну,
Не загинеш у літах – маєш славу вічну!
( Петро Конашевич - Сагайдачний).
Гейм ІІІ
„Гонка за лідером”
О.В. Суворов говорив: « Кожен воїн повинен розуміти свій маневр. Воюють не числом, а умінням». Він часто користувався прислів’ями і приказками, та й сам створив немало афоризмів, що дійшли до нас у його знаменитій « Науці перемагати». Я почну, а ви продовжте.
« Стріляй рідко,…( але влучно)».
« Сам загинь,…( а товариша визволяй)».
« Вуха відтирай снігом,…( боягуза лікуй небезпекою)».
« Військо ненавчене -…( що шабля не відточена)».
« Дисципліна – …( мати перемоги)».
« Тільки того б’ють, …( хто боїться)».
« Двом смертям не бувати..( а однієї не минати)».
« Небезпеці краще йти назустріч, …( ніж очікувати на місці)»
|